Do you want to know what this mumbojumbo is about? Translate to something that resembles English.

Tuesday, April 27, 2010

Dag 14: Mer Ho'okipa och lite sightseeing

Sent igår kväll bestämde Leo, Richie och jag att vi skulle vågsurfa Ho'okipa på morgonen innan frukost. När klockan ringde vid 6 kändes det inte som en lika bra ide längre men vi kom iväg och var på plats en stund senare
Surfet såg riktigt hårigt ut och jag var glad att Leo inte dök upp med longboarden som jag skulle ha lånat. Richie paddlade ut vid Pavilion men jag såg aldrig att han fångade något. Leo kom lite senare och valde Lanes.
Även Leo som har surfat hela sitt liv i Portugal, hade det tufft med stora set som dumpade rakt över honom. Nä, inte ens med boogieboard var det något för mig idag.


Richie går i...

...Richie kommer upp.




Leo plockar en våg.

Men den stänger.

Min kartläsare Andy och jag skolkade från förmiddagens teoripass för att få en liten stund att se mer av Maui. Denna gången körde vi åt andra hållet västerut, längs med kusten. Ganska snart blev det värsta alpvägarna som slingrade sig bredvid stupen. Vägräcken? Nej varför det... Vi fick fantastisk utsikt och väldigt långt mellan bensintapparna så vi fick vända på toppen och i stort sett rulla 40 min tillbaka nerför berget.
Spännande!



Vi stannade vid alla fruktstånd vi kunde hitta.

Andy till vänster...


Vid lunch ringer Guy och meddelar att Ho'okipa går av. Väl där är jag laddad till max och riggar en 4.2 med 74l twin, som blivit min favoritkombo. Denna gången blir upplevelsen helt annorlunda, försiktigt läser jag vågorna, låter de största passera och rider mjukt mellanvågorna eller sista vågen i setet. Både launchen och landningen gick smärtfritt. Jag märkte att om man bara slappnar av och läser vågorna med respekt så går allt mycket lättare. Efter 40-50 vågor utan incidenter var jag inte ens trött men avslutade för att inte utmana ödet helt.

Känslan att vara helt i kontroll på Ho'okipa är oslagbar. Jag känner mig som en kung!

Maui 14 from Henrik Olsson on Vimeo.


Spännande prototyp med 3 lattor. Killen har vi sett tidigare på något loft...




Det börjar likna något!


Guy unleashes hell.

Efter några fantastiska timmar på Ho'okipa körde vi ner till Kanaha för lite enklare förhållanden. Det blir en härlig avslutning på ännu en fantastisk dag.

Middag på Flatbread som gör dom smakligaste piazzorna på Maui. Som vanligt har Guy ett ess i rockärmen, denna gången har han bjudit in lite sköna snubbar som t.ex Ricardo Campello, Robby Swift, Whitey, Nayarna Alonso, Rich Page PWA manager, och PWA presskille. Det dröjer inte länge förrän kvällen övergår i ett pärlband av galna historier som bara blir galnare ju senare det blir. Men tyvärr kära läsare är det inget som jag vågar återrapportera här, det finns en gräns...


Dave, Andy, Robby S, Richard.

Jag hamnade bredvid PWA pr/web manager och kunde givetvis inte låta bli att kommentera hur torftig deras site är. Något som han medger, men hävdar att det beror på en massa regler och att dom trots det tar mest hit av alla windsurfingsiter, mer än Beach Telegraph och Continent Seven. Vilket ju är ett dåligt argument för att inte göra sin site bättre. Tillsammans spånade vi i alla fall på vad dom skulle kunna förbättra vilket fick mig att tänka på mitt jobb för första gången på två veckor. Jag har ju inte ens öppnat mailen sen jag landade på Maui, det säger väl allt om hur bra detta stället är!...

Vind: 5/5 - Yes!
Vågor: 5/5 - Perfekt!
Maui: 5/5 - Ännu en grym dag!

No comments:

Post a Comment