Do you want to know what this mumbojumbo is about? Translate to something that resembles English.

Sunday, June 13, 2010

Dag +43: Är Åsa Sveriges Ho'okipa?


Idag gick Åsa av. Ja vi säger så när vind och vågor slumpar sig så att Kattegatts dyning rullar in och bryter över Stenudden samtidigt som vi har en VSV:lig kuling. Med andra ord helt perfekta windsurfingförhållanden som infinner sig någon enstaka gång per år.

Men kan man verkligen jämföra Åsa med ett världskänt spot som  Ho'okipa? Absolut. I förhållanden som igår är de slående lika.
- Det är bra tryck i vågorna
- Vågorna kommer i set och man kan se dem på långt avstånd
- Styrbordshopp. Fast man hoppar varken på Ho'okipa eller Åsa...
- Sideshore, oh yes!
- Man har max 3-4 svängar på sig innan man blir uppspolad på stenarna
- Svårt beachbreak som man bara klarar om man använder speciell landningsplats
- 180 puls innan man går i
- Varmt och gott i vattnet

OK, den sista var väl kanske inte riktigt sant, faktum är att det var riktigt kallt idag. Att man ska behöva frysa om händerna i mitten av juni…

Jag hade en helt fantastisk dag där allt stämde. Bräda (66l twin) och rigg (3.7, 3.4) var perfekta och jag kunde koncentrera mig på vågridningen. Guys röst "attack the wave and unleash hell" hördes i bakhuvudet på varje våg och jag blev förvånad hur mycket jag kunde gå upp mot vågen idag. Efter mängder med grymma bottomturns och cutbacks vågade jag mig på två aerial off the lip. Jag har aldrig på allvar provat förut och blev förvånad när jag i den första lyfte högt över vågen clew-first. Landade visserligen bakom vågen men hade ändå känslan att detta var ju inte så svårt, det är bara fråga om timing. I den andra hade jag mer fart i och kunde trycka ifrån vågen bättre så att jag faktiskt landade den klockrent i vågen. YES!

OK, det är svårt att se från denna vinkeln men detta är mitt livs andra aerial off the lip!

Frame grab i en bakåtloop.

Samma loop 2 frames senare.


Åsa ÄR Sveriges Ho'okipa! (mer bilder och ev lite film inom kort)

5 comments:

  1. Kanonblogg! Mötte dig på parkeringen igår, kul att se resultatet med GoPro'n monterad på bommen, måste skaffa!
    Aloha!
    /David

    ReplyDelete
  2. Kör du sekvenstagning eller film och frame grabs?
    /David

    ReplyDelete
  3. Det blir lite blandat. Bäst bilder blir det så klart med sekvenstagning som de två första i posten. Jag la upp två framegrabs nu på en bakåtloop. Ser också bra ut men har inte samma upplösning.

    Tack för berömmet.
    /henrik

    ReplyDelete
  4. grymma bilder Sinker......Maui feeling minst sagt i första!!

    /Per

    ReplyDelete
  5. Tackar, tackar. Du rippade gott men jag lyckades aldrig komma nära nog för vidvinkeln.

    Fler bilder om några dar.
    /henrik

    ReplyDelete